Ramshyttan, första gården eller södra gården

Inte många hus i Ramsberg har snickarglädje. Här finns det i alla fall en försiktig antydan.



Jag gillar förstukvisten. Vågar jag säga "gustaviansk"?



Jag gillar också den lilla gavelutsmyckningen rakt ovanför.



Jag har boken om Ramsberg på landet. Jag har för mig att byggnaderna vid Ramshyttan har anor från 1700-talet och att en eller flera av dem har brunnit ner och återuppbyggts under andra hälften av 1900-talet. Är dock osäker på om detta var en av dem? Tror mig också veta att det är hyreslägenheter i husen - men återigen, Ramshyttan består av en gård till (som är lika imponerande), kanske är det bara den som är hyreshus? Får återkomma med mer fakta senare!

Jag vill inte vänta med att göra ett inlägg med huset eftersom VeckansHus denna vecka har tema gavelornament och jag har nyligen tagit den här bilden och glatt mig just åt den lilla gavelutsmyckningen!

7 kommentarer
Kvasthilda

Den var jättesöt! Jag gillar hjärteformen. Lantidyll :-)

Birgitta

Oh ja så fin veranda. Ibland är det enkla det vackraste :)

http://fotochip.blogspot.com/2011/01/veckans-hus.html

Anonym

Vad kul att du så snabbt fick nytta av dina foton. Jag misstänkte jag skulle få se din typ av gaveldekoration, har själv några till på lager. En sån liten detalj gör ju så mycket.

Ramsberg verka vara en riktig idyll, kul att den lever och frodas.

Tack för ditt bidrag.

Leena

Ett vackert hus! Verandan är jättefin och den lilla detaljen ovanför fönstret helt perfekt.

Elisabeth

Ett stort vackert trähus med ett hjärta. Härlig bild!

Ha dé!

Anni

Vilket fint litet ornament! Jag gillar när man bryr sig om detaljer!



Av övervåningens fönster att döma skulle huset vara från förra sekelskiftet ungefär. Bottenvåningens fönster är utbytta. Förstukvisten tyder på 1910-tal, de små runda listerna är inte gustavianska.



Men jag ser fram emot nästa inlägg - kanske jag har helt fel?

Birgitta Asp-Ericsson

Trevligt att se sitt hus här,Fastigheten byggdes på mitten av 1700-talet exteriören ändrade form i början på 1900 talet då taket lyftes och verandan tillkom, utseendet som nu är stod klart 1904.

Svar: Tack för din kommentar! Det är alltid roligt att få kommentarer, och extra kul när det kommer från en husägare och innehåller fakta om byggnaden. Ofta gissar jag och skriver vad jag tror mig känna till om husen... Fortsatt trevlig sommar,
Emma
Bloggaren